Kdo jsme

03.12.2018

Popsala bych se jako obyčejnou holku, která se lehce pro něco nadchne. A proto je také těžké shrnout nějak mé záliby. Mám toho ráda opravdu hodně - všechny různé druhy sportu, nyní mě však nejvíce oslovuje překvapivě power jóga (píši překvapivě, neboť jsem si ohromně dlouho myslela, že tohle není druh sportu pro mě, že se musím vybláznit něčím šíleně energickým, abych se cítila blaženě, opak je ale pravdou - to je také důkaz toho, že se mám stále co učit), dále mě baví péct, od té doby, co jsme si koupili mlýnek na mouku, to celé získává ještě úplně jiný rozměr - a také vařit zdravé, až na drobné vyjímky veganské jídlo.

Fascinují mě bylinky a luční rostliny, příroda celkově. Ráda tvořím, což se také nedá moc blíže specifikovat, už dva roky se chci naučit šít, ale je to zatím spíše na úrovni zero waste pytlíků a pytlíčků na bylinky. Ráda zkouším skládat písničky, s čímž se pojí také záliba ve zpěvu. No, a hodně tvoření se odehrává právě v kuchyni - domácí granola, směsi bylinkových čajů, popisky na zavařovačky, domácí povidla, ovoněné oleje, teď o Vánocích hodně pofrčí všelijaké likéry apod.  V poslední době také pronikám do tajů vetešnictví a starožitnictví, vydržela bych v těchto obchodech hodiny a odnesla si pokaždé nějaký kousek nádobí, který vypadá jako z kredence prababičky.

Ohromně ráda trávím čas naplno, nejšťastnější jsem pak v ty dny, kdy ulehám a říkám si, že jsem využila téměř každou vteřinku. Mám z toho ohromně příjemný pocit uvnitř celého těla. Nejlépe když šlo o něco velmi smysluplného, obohacujícího a naplňujícího. Tento pocit jsem zažívala, když jsme plánovali adaptační kurzy pro nové prváky u nás na gymplu a každoročně ho prožívám na táboře s postiženými v Bělči pořádaným ČCE.

Najde se i mnoho dní během roku, kdy mám den naplněný od rána do večera, dělám převážně příjmné věci a život má skvělý spád, ale ten pocit není takový. Na adapťáku a v Bělči je to vše umocněné tím společenstvím, tím, že jsou tam přítomny další jedinečné bytosti, tím, že se pozitivní energie znásobňuje každým další členem, tím, že můžeme společně tvořit a sdílet ty silné okamžiky.

Celkově mi přijde, že tohle se bohužel ze společnosti mírně vytrácí. Nemyslím si, že by se vytratila lidská tvořivost, ale tak trochu jako by si každý chtěl hrabat hlavně na svém písku, vytvářet si svůj vysněný svět. Pak právě to, že do něj nevpustí další lidi, kteří by mu mohli pomoci ukázat svět zase z trochu jiného pohledu, celý vývoj brzdí. Viním za to i socální sítě.

No a já se už několik let, v lepších, ale častěji v horších časech přistihla, že jsem se zasnila a vzpomínala právě na dny strávené v Bělči nebo na adapťácích. Hlavou mi pluly ty momenty neskutečného zapálení, štěstí, radosti ze spolupráce a sdílení okamžiků a říkala jsem si, že už jen vydržím pár měsíců a zase to budu mít, a pak z toho budu žít po zbytek roku. Letos jsem se ale zarazila a zamyslela se nad tím, zda by nebylo lepší pokusit se, aby tohle byl celý můj život. A když jsem spatřila ten statek, měla jsem pocit, že ihned musím začít konat, že je to ta chvíle, že je to přesně ten moment, a že nad tím nemám nijak více přemýšlet, zkrátka jen udělat, co je v mých silách a postupně tvořit sen ve skutečnost.


Kdybych se měla popsat trochu formálněji a shrnout především mé zkušenosti týkající se jedinců s postižením, znělo by to asi takto. Jsem studentkou Speciální pedagogiky na MU v Brně, nyní studuji v druhém ročníku. A jak už z mé povahy vyplývá, snažím se nelenit ve sbírání zkušeností ani chvilku.


Již na začátku studia (září 2017) jsem se spojila s brněnskou organizací Paspoint, která se věnuje jedincům s poruchou autistického spektra. Pracuji v ní jako osobní asistent. V současnosti mám 5 klientů, se kterými trávím různě dlouhý čas různým způsobem. Náplň asistencí se velmi liší, především dle individuálních potřeb klientů a požadavků rodičů. Mám pocit, že každý klient mě velmi obohatil o nové poznatky a zkušenosti. Jsou to z velké části právě oni, kdo mě žene kupředu k plnění svých snů. Umisťování jedinců s PAS bývá v dospělosti velmi problémové, řada institucí mají ve stanovách, že tyto jedinci nemohou být klienty jejich zařízení. Proto se pak lehce stane, že se mi matka 12letého chlapce svěřuje, že má již nyní velkou starost o jeho budoucnost. Věk mých klientů se pohybuje od 12 do 28 let. Spolupráce s Paspointem by se dala považovat za moji zatím nejintenzivnjší spolupráci.

Dále jezdím poslední čtyři roky každé léto na výše zmíněný tábor jako dobrovolník. Jde o týdenní tábor pořádaný ČCE, kterého se účastní zhruba 25 - 30 klientů a asi 30-35 dobrovolníků, plus dva faráři a zdravotnice. Funguje stylem "jeden na jednoho", což znamená, že je asistent přidělen klientovi a přebírá za něho zodpovědnost na celých sedmkrát 24 hodin. Samozřejmě v rámci kolektivu různě spolupracujeme, u klientů se střídáme a je zde mnoho aktivit, kterých se účastníme všichni společně. Co se jednotlivých postižení týká, najde se na tomto táboře od každého něco a věkově je taktéž velmi různorodý, většinou jde ale o dospělé klienty. Vždy mě nejvíce fascinovalo, jak je možné, že právě takto různorodá skupina dokáže úžasně fungovat dohromady. Když to jen trochu půjde, rozhodně se nenechám připravit o příležitost jezdit na tento tábor až do úplného zešedivění (minimálně do takového, jaké má Zdeněk :D).

Minulý rok jsme se s mým manželem zúčastnili jako dobrovolníci festivalu Dobrovol, který pořádají naši přátelé z Diakonie Rolnička. Sice jsme zde měli na starost především stánek s vegetariánským a veganským občersvením, neboť příprava zdravého bezmasého jídla je jednou z našich vášní, i tak jsme ale nasávali plnými doušky, co jen šlo. Atmosféru, zápal ostatních, přínos této akce pro klienty... Inspirací se to zde jenom hemžilo.

Jako úplně malá jsem se poprvé setkala s jedinci s postižením ve stáji, kam jsem chodila jezdit na koních a kde probíhala hyporehabilitace. Při ní jsem pomáhala především jako vodič koně, posléze také jako pomocník v péči o koně. Tato zkušenost mi nejvíce pomohla uvědomit si, že těchto jinak obdarovaných jedinců není třeba se bát, ba naopak, že nás mohou mnohdy obohatit svým odlišným pohledem na svět a jedinečným jednáním. Jsem moc ráda, že tohle vím už od svých šesti let.

Co se týče tohoto blogu, beru ho spíše jako dodatek k tomu všemu. Jako takové zmapování celého procesu od snu ke skutečnému dosažení cíle. Uvědomuji si, že mnoho lidí v mém okolí by rádo dělalo dobré skutky, velké věci, ale nemají na to dost odhodlání; třeba potřebují pouze trochu popostrčit, stejně jako jsem to potřebovala já. Myslím, že skrze blog se k nim mé myšlenky mohou přes sociální sítě lehce dostat. Třeba se pak rozhodnou pomoci s plněním mého snu nebo se nebudou bát začít si plnit ten svůj.

Navíc mi psaní velmi pomáhá urovnat si věci v hlavě, hlouběji analyzovat to, co se odehrává, v čem vlastně spočívají mé vize, co je reálné - a co nikoliv. Díky psaní si také uvědomuji, že žádný zázrak se stát nemusí, že toho všeho bude třeba dosáhnout usilovnou prací.

Chtěla bych, aby byl můj blog již od počátku jakousi formou osvěty. Zní to sice trochu jako klišé, ale takové to "když opravdu chcete a půjdete za svými sny, dokážete to".

Přála bych si, abyste zde o takové věci mohli číst.


Můj jedinečný manžel

Bez něj by se celý ten zázrak nikdy nemohl začít dít

Muž, který mě nepřestává obohacovat; muž, který mi dává obrovskou volnost a sílu být sama sebou; muž, po jehož boku jsem velmi vnitřně povyrostla - cítím se s ním šťastně a bezbečně; muž, se kterým bych mohla debatovat dlouhé noci; muž, který náramně doplňuje moji maličkost ve všem, co mi nejde, v čem nejsem dobrá; muž, jehož jedinečnost nemá mezí; muž, kterého neskutečně miluji a považuji to, že jsme se potkali za největší dar společně s darem života.

Páni, je to vážně ohromně těžké popsat někoho, kdo je mi tak blízký, širší věřejnosti.

Jedním slovem je jedinečný a myslím si, že jsme se hledali, až jsme se našli. Přitom jsme se ani moc nehledali. Zkrátka jsme na sebe narazili a postupně si uvědomovali, že my dva máme být spolu, že je nám ve vzájemném soužití krásně, že se výborně doplňujeme a milujeme jeden druhého.

Mohla bych Vám ho zde vychválit na deset stránek, neboť k němu opravdu cítím náklonost, o níž se dočtete v nejednom románu, ale vlastně Vám ho ani vychvalovat nechci, neboť on se z toho pak cítí nesvůj, když o sobě čte chválu (a dělá mi korekturu textů, takže ji číst bude :D). Navíc je stejně zadaný a nelehko se to předává. Bude celkově jednodušší, pokud se o nás budete chtít dozvědět více, ozvat se a setkáme se osobně. Vůbec ne vše se dá předat prostřednictvím blogu.

Ve stručnosti je Tomáš velice hodný, pracovitý a aktivní člověk, který žije především teď a tady. Má v hlavě poměrně jasně urovnané kam míří, kam se chce dále ubírat životem. Je empatický, zajímá se o svět kolem sebe a není k němu lhostejný. Ani k jakýmkoliv živoucím tvorům v něm. Mezi jeho zájmy patří nyní nejvíce lezení - boulder, ale experimentuje i se stěnou a rád by na skály, dále moc rád čte, poslouchá hudbu, hraje na baskytaru a ujíždí na kofeinových nápojích - káva, kvalitní čaj a maté. Dříve dokonce čaje připravoval obřadně, se vším tím speciálním vybavením, co k tomu je potřeba. To už teď tak není, ale myslím si, že se k tomu zase na stará kolena vrátí. Bylinkové čaje má také rád, nejlépe z těch bylinek, které si nasbírá se mnou nebo sám - vlastně to byl on, kdo mě k bylinkám dovedl. Je tuze šikovný v kuchyni, a to především v přípravě kváskového chleba, čočkové polévky a ovesné kaše. Opravdu ve stručnosti, ale myslím, že to stačí.

Dále se tady zaměřím převážně na věci, ve kterých se lišíme - tedy doplňujeme. V mnoha věcech jsme rozdílní, ale funguje nám to dohromady skvěle. Tak například, já jsem hodně "impulsivní", spontánní člověk. Hodně rychle konám, zkouším věci většinou na vlastní kůži a až potom přemýšlím. Tomáš to má přesně naopak. Krásně to jde ukázat na příkladu experimentů s veganstvím. Já si prostě řekla, že je mi to sympatické, a že to zkusím - Tomáš nejprve přečetl mega bichli v angličtině The China Study a až pak se do veganství pustil. Já pak několikrát z veganství přešla na vegetariánství, občas jsem jedla i maso (především když jsem z okolí dostávala signály, že jinak umřu), pak jsem se k veganství zase nadšeně vrátila a několikrát se to točilo, až se to ustálilo na pocitovém 80% veganství - a zbytek se alespoň snažím regulovat na kvalitní bio potraviny, i když se musím přiznat, že někdy to nedávám. Brňákům nebo studentům z Brna doporučuji všema deseti Čočkův biojarmark. Je tam úžasný pán, samé skvělé bio dobroty a občas tam narazíte i na něco mnou nebo Tomášem napečeného. To Tomáš se naopak veganství drží celou dobu, nic mu nechybí, nemívá chutě, on by totiž dokázal přežít i na jeho nejoblíbenějším jídle - ovesné kaši.

To je další bod, ve kterém se lišíme, já potřebuji v životě ohromnou pestrost a Tomáš je zase velký minimalista - a to v podstatě ve všem; v jídle, v oblékání, celkově v tom, co vlastní. Nikoli však v myšlení, přemýšlí tuze rád, je to takový můj přemýšlivý melancholik. A v tom se vlastně nelišíme. Neustále spolu nad něčím debatujeme a přemýšlíme o věcech, co se kolem nás dějí (momentálně nejvíc frčí gender, Istanbulská úmluva a téma homoparentálního rodičovství, no a taky Vánoce, ale o nich chci spíš neustále debatovat já) a jsem za to ohromně ráda. U nás v rodině se to moc nedělo a nyní si uvědomuji, jak to pomáhá.

Další bod, který chci zmínit, je perfekcionismus. A ano, větší všetečka v našem páru je Tomáš, čímž se naše soužití stává genderově méně stereotypní, 3x hurá. Jeho práce do školy jsou do puntíku vyladěné, jeho pracovní stůl má jasný řád. Tahle vlastnost mi poměrně schází - stačí když se kouknu kolem sebe. To je také důvod, proč je mým revizorem textů před vypuštěním do éteru (pozn. editora: na slově revizor autorka trvala). Já moc ráda jen tak skládám myšlenky, které mi běží hlavou, ale už mě tak moc nebaví koukat se, kde všude mám překlepy (nejčastěji jde o jsme/jsem, který už mé oči ani pořádně nerozeznají), kolikrát se mi tam opakují stejné fráze (ikdyž prý se v tomto ohledu zlepšuji každým článkem), kde mi chybí čárka, kde naopak přebývá, no víte, co myslím, že?

Ještě mě v návaznosti na dnešní cestování napadá, že já jsem ten typ člověka, co je raději všude alespoň o 10 minut dříve, jinak je nervózní a vztahuje se to i na vystupování z vlaku. Takže bych rozhodně nešla 8 minut před nahlášeným příjezdem do stanice, ve které plánuji vystoupit, na záchod, což mi ale Tomáš, skoro to vypadá, že naschvál, dělá téměř pokaždé a to s náramným klidem a mírným posměškem ve tváři.

V nejdůležitějších otázkách se ale shodujeme - a to je to podstatné. Naše názory se nerozchází v oblasti vizí do budoucna a v otázkách rodičovství (které se také týká budoucna, ale je jedním z debatovaných témat, neboť nám oběma přijde hodně zázračné). Přijde mi, že jedeme na stejné vlně a že naše životní filozofie je zkrátka hodně hodně podobná.

Uvědomuji si, že je to vážně dar všech darů, a že bez Tomáše po svém boku bych nikdy nebyla schopná začít rozjíždět něco tak velkého, jako je projekt Více než statek. Dodává mi ohromnou sílu, inspiraci, podporuje mě i v těch nejbláznivějších nápadech a plánech a přijímá mě zkrátka přesně takovou, jaká jsem. A to se všemi vrtochy a přiznám se bez mučení, nemám jich málo. A nejúžasnější je, že sice studuje "Kybernetiku, automatizaci a měření", ale do posledního boří mýty o programátorech a podobných "technických typech", neboť do toho všeho chce jít se mnou, těší se na chvíle strávené v komunitě a já přestávám mít slov. Děkuji.

 

No většinu času vypadáme ale spíš nějak takto...

Více než statek
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky